Otwarcie ofert na budowę tunelu KDP w Łodzi odłożone; tysiąc pytań od wykonawców
"Ogromne zainteresowanie potencjalnych kontrahentów i około tysiąc pytań związanych ze specyfikacją zamówienia wpłynęły do CPK. Przełożyło się to na przesunięcie terminu otwarcia ofert w przetargu na drążenie tunelu w Łodzi. Nowy wyznaczony termin to 20 grudnia 2024" - poinformowała spółka Centralny Port Komunikacyjny.
CPK zapowiada, że przesunięcie terminu otwarcia ofert nie wpłynie na terminową realizację inwestycji. Spółka chce podpisać umowę z wykonawcą w drugiej połowie 2025.
To trzecia w pakiecie inwestycji KDP w Łodzi. Już toczą się dwie inne. Chodzi o budowę komory startowej w rejonie ul. Maratońskiej na zachód od centrum miasta, gdzie rozpocznie się drążenie tunelu oraz o wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, który stoi tuż obok Dworca Fabrycznego, gdzie zaplanowano tzw. komorę odbiorczą, która ma zamykać inwestycję.
"To jeden z najważniejszych, a z uwagi na kwestie techniczne jeden z najobszerniejszych przetargów ogłoszonych przez CPK" - czytamy w komunikacie spółki.
Sama specyfikacja warunków zamówienia wraz z załącznikami liczy około 2 tys. dokumentów, w większości po kilkadziesiąt stron każdy. Przy tak rozbudowanym pakiecie, potencjalni wykonawcy zadali około tysiąca pytań, na które spółka musi udzielić odpowiedzi.
"Kluczowe jest wybranie jak najkorzystniejszej oferty i najlepszego wykonawcy do przeprowadzenia zaplanowanych prac, a to wymaga staranności w postępowaniu przetargowym. Naszym priorytetem jest wydrążenie tunelu KDP w sposób zapewniający maksimum bezpieczeństwa mieszkańcom Łodzi, żyjącym w bezpośredniej bliskości inwestycji" - zaznaczyło CPK.
Spółka zapowiada, że do 20 grudnia 2024 r. upora się z odpowiedzią na pytania oferentów i otworzy oferty. Wybór najkorzystniejszej nastąpi na podstawie ceny (70 proc. kryteriów przetargowych) oraz kwalifikacji personelu (30 proc.).
Od chwili podpisania umowy wykonawca będzie miał 46 miesięcy na wykonanie zamówienia, czyli na przebicie 4,6 km tunelu pod centrum Łodzi między stacją Łódź Fabryczna i wylotem tunelu w rejonie obecnej stacji Łódź Retkinia.
Łódzki tunel KDP będzie miał średnicę ok. 14 m i około 4600 m dugości. Wewnątrz znajdą się dwa tory umożliwiające jazdę pociągów w obu kierunkach z prędkością do 160 km/h.
Równolegle trwa budowa tunelu średnicowego łączącego Łódź Fabryczną z Łodzią Kaliską i Żabieniec tunelem dwu, a od stacji Koziny jednotorowym. Ta inwestycja według obecnego harmonogramu miała zakończyć się uruchomieniem ruchu pociągów w grudniu 2026 r. Ze względu na przestoje maszyny drążącej, katastrofę budowlaną (zawaliła się część kamienicy nad budowanym tunelem, a później czujniki wskazały drgania zagrażające sąsiedniemu budynkowi), termin ten jest zagrożony.
Drugi z łódzkich tuneli (KDP) ma być otwarty dla ruchu pociągów w 2032 r. (PAP)
Autor: Marek Juśkiewicz
jus/ malk/